وزیرخارجه ترکیه: تا قیامت درکنار افغانها و افغانستان خواهیم بود
خبر : خلیل الرحمن سلحشور خبر : خلیل الرحمن سلحشور

 

 

 

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه و هیئت همراه شان با احمد داؤد اغلو وزیر خارجه ترکیه ملاقات نمودند.

وزیر خارجه ترکیه ، حمله انتحاری در جریان بازی بزکشی در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز را که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از افراد ملکی به شمول پدر، برادر و برادرزاده عبدالرووف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه گردید،  شدیداً محكوم كرد.


وزیر خارجه ترکیه ، مراتب همدردی و تسلیت عمیق خویش را به عبدالرووف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه، و تمامی بازمانده گان کشته شده گان این حادثه ابراز داشته، از بارگاه خداوند منان برای آنان صبر و برای زخمی شده گان صحتمندی عاجل تمنا دارد.

 دراین ملاقات، وزیر خارجه ترکیه از روابط گذشتۀ دو کشور افغانستان و ترکیه به خوبی یاد آوری نموده، بلند بردن ظرفیت های مسلکی قوای مسلح افغانستان در آوردن صلح و ثبات افغانستان باارزش خواند.

وزیر خارجه ترکیه همکاری با دولت  ومردم افغانستان را یکی از اولویت های خارجی کشور ترکیه مطرح کرد.

 به همین ترتیب، عبدالرؤف ابراهیمی تلاشهای گسترده دولت ومردم ترکیه را به جانب افغانستان، در امر مبارزه با تروریزم و تامین صلح ومذاکرده درافغانستان سودمند دانسته وتداوم همکاری های این کشور به مردم افغانستان تاکید کرد.

داود اغلو اضافه نمود در ظرف ده و یا پانزده روز سه جلسه مهم در مورد افغانستان داریم و موضوع انتخابات آینده و خروج نیروهای ناتو از افغانستان مورد بحث قرار خواهدگرفت.افغانستان تا ماه پنجم سال آینده روند خیلی تنگ را سپری خواهدکرد اگر قدم ها درست گذاشته نشود شرایط واوضاع بدتر از وضع کنونی خواهد بود. باید انتخابات صلح آمیز برگزار گردد ، درصورت  برگزاری انتخابات موفق یقین داریم کشور دوست وبرادر ترکیه گامهای صلح پایدار را خواهد گذاشت. حل تمام منازعات افغانستان وابسته به خانه ملت یعنی ولسی جرگه می باشد چون ولسی جرگه از تمام اقوام ، قبایل و ملیت های مختلف و مذاهب گوناگون نمایندگی میکند. از سوی دیگر به سال آینده نیروهای ناتو از افغانستان خارج میشود و باید افغانستان آماده گی خودرا داشته باشد مبادا دشمنان خارجی و داخلی خلاء پیدانکنند تا وضع داخلی پیچیده تر شود .

وزیر امور خارجه ترکیه ، روابط افغانستان وپاکستان را خیلی مشکل دانسته افزود«میخواهیم و کوشش میکنیم میان هردو کشور راه حل هایی را پیداکنیم ولی شرایط مساعد نگردیده چون همین اکنون هردو کشور بخاطر روند انتخابات میکوشند ، باهمه این شرایط آماده کمک وهمیاری باافغانستان خواهیم بود.وزیر خارجه ترکیه گفت همه میخواهد که پس از سال  2014 از افغانستان خارج شوند ولی ترکیه تا روز قیامت آنجا خواهدماند ما برادران خودرا هرگز تنها نخواهیم گذاشت.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه نیز در مورد صحت یابی برادر خویش اطمینان حاصل نموده و از داکتران ترکیه اظهار سپاس و قدردانی کرد ه گفت ، ختم جنگ و آوردن مصالحه نیاز به همکاری کشورهای همسایه و منطقه است از کشور ترکیه به ویژه دیپلوماسی که در رأس آن جناب وزیر صاحب داوداغلو قراردارند اظهار سپاس وامتنان مینمایم .  ایشان کانفرانس های متواتر سه جانبه را ریاست نمودند و متاسفانه پاکستان مانند وعده ه شکنی های قبلی اش این بار نیز وعده شکنی نموده است که ازین اعمال شان خوشنود نیستیم. استاد شهید برهان الدین ربانی رح با وجودیکه برنامه های صلح را موفقانه پیش می برد به دلیل شهادت ایشان متاسفانه عملی نگردید.برنامه های ضد صلح پاکستان سبب شده تا خود اتباع پاکستان نیز خساره مند شوند ، وارد نمودن فشار ازطریق دیپلماسی به پاکستان بخاطر عدم مداخله به امور داخلی افغانستان موضوعی است که باید روی ان بحث و گفتگو صورت گیرد.

رئیس ولسی جرگه بعداز دیدار های رسمی با مقامات عالیرتبه ترکیه ،  به شفاخانه آموزشی و تحقیقاتی آتاترک که برادر مجروح اش در آن بیستر وتحت مراقبت عاجل قرارد دارد  عیادت نموده  و از صحبت یابی وی به ویر خارجه ترکیه  اطمینان داد.


April 20th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها